01 lutego, 2016

Ciekawostki kulinarne: jarmuż


Jarmuż to prawdopodobnie najzdrowsze warzywo na świecie. Jest obowiązkowym składnikiem diety wegetariańskiej i wegańskiej, ale także mięsożercy powinni po niego sięgnąć. Jarmuż to skarbnica składników odżywczych i witamin.


Jarmuż jest kuzynem kapusty, kalafiora, brokuła i brukselki, także mających dobry wpływ na zdrowie. 2200 lat temu powstały pierwsze uprawy jarmużu. To Rzymianie docenili jego smak i właściwości. Z tamtego okresu pochodzą też pierwsze wzmianki na temat tego warzywa. Pisali o nim starożytni uczeni – Teofrast i Pliniusz Starszy. Wytwarzano z niego dziesiątki leków na różne schorzenia. W czasach średniowiecza jarmuż stał się jednym z najważniejszych pokarmów. W Polsce znany jest już od dawna, ale wykorzystywano go głównie do ozdabiania potraw. Później zupełnie o nim zapomniano i dopiero od kliku lat podbija podniebienia Polaków.

Wpływ jarmużu na zdrowie jest nieoceniony. Jest bogaty w białko, beta-karoten i błonnik. Zawiera witaminy A, C i K oraz potas, żelazo, magnez, fosfor, cynk i wapń. Korzystnie wpływa na układ krwionośny, reguluje ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko zawału serca. Hamuje utlenianie złego cholesterolu i chroni przed anemią. W jego liściach znajdują się kwasy tłuszczowe omega-3. Dzięki zawartości przeciwutleniaczy ma działanie antynowotworowe. Jarmuż pozytywnie wpływa na układ pokarmowy i może zapobiegać powstawaniu wrzodów. W jarmużu znajduje się także luteina i zeaksantyna, czyli antyoksydanty, chroniące oczy przed wolnymi rodnikami. Ma działanie przeciwalergiczne i przeciwzapalne. 100 g jarmużu to 49 kcal, ponieważ w 80 proc. składa się z wody. Osoby zmagające się z chorobami tarczycy i kamicą szczawianową powinny unikać jarmużu.

Przepisy na potrawy z jarmużem (kliknij w tytuł, aby poznać przepis):


Sałatka z tuńczykiem i jarmużem z sosem sezamowym


Pasta z jarmużu i pieczarek


Frittata z jarmużem i pomidorami


7 komentarzy:

  1. Nie znam smaku jarmużu. Muszę kiedyś spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Też pisałam o jarmużu, bo jest rzeczywiście bardzo zdrowy i świetny dla oczu. Pozdrawiam : )

    OdpowiedzUsuń
  3. Szpinak i jarmuż zawsze znajdzie miejsce w mojej lodówce. Poza tym mój 6 miesięczny bobas już też go wcina we wszelakich zupkach
    Kilka moich przepisów
    http://avocadoeveryday.blogspot.ie/search/label/Jarmu%C5%BC

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo smaczne przepisy. Szczególnie spodobały mi się naleśniki jaglane :)

      Usuń
  4. Uwielbiam jarmuż, szczególnie w postaci chipsów, w pizzy i w koktajlach :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja uwielbiam jarmuż ! Zwłaszcza robic z nim zapiekanki :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...