14 maja, 2018

Ciekawostki kulinarne: szparagi

Ciekawostki kulinarne: szparagi

Szparagi to jedne z najstarszych warzyw na świecie. Mają już pond 4500 tys. lat. To warzywa zdrowe, niskokaloryczne, pełne witamin i składników odżywczych. Właśnie rozpoczął się sezon na szparagi. 


Walory smakowe szparagów odkryli starożytni Rzymianie. Swoją nazwę szparagi zawdzięczają Grekom, ponieważ to z ich języka pochodzi słowo asparagus, czyli młody pęd. Z Grecji szparagi trafiły na stoły włoskie, a potem do innych kuchni w całej Europie. Do Polski przywędrowały w XVIII wieku, ale dopiero sto lat później rozpoczęto ich uprawę. 

Na świecie uprawia się trzy rodzaje szparagów - zielone, białe i fioletowe. Szparagi zielone są aromatyczne i wyraziste w smaku. Nie trzeba ich obierać, a to oznacza, że zawierają najwięcej dobroczynnych składników. Szparagi białe uprawia się pod ziemią. Ponieważ nie dociera do nich słońce, nie wytwarzają barwnika. Białe szparagi mają łagodny smak, są twarde, dlatego trzeba je obierać przed gotowaniem. Szparagi fioletowe natomiast to odmiana, która ma grubą łodygę. Rosną kilka centymetrów nad ziemią. Charakteryzują się tym, że zawierają więcej cukrów i mniej błonnika niż szparagi białe czy zielone. 

Szparagi to warzywa bogate w witaminy i składniki odżywcze. W szparagach znajdziemy wapń, fosfor, potas, witaminy C i E oraz beta-karoten, który ma pozytywny wpływ na wzrok. Zawierają kwas foliowy, wspomagającą pracę nerek asparaginę, wzmacniający układ odpornościowy i korzystnie wpływający na pracę wątroby glutation. Szparagi są bogate w inulinę i błonnik, które dobrze wpływają na pracę układu pokarmowego. Mają działanie antynowotworowe. To niskokaloryczne warzywa. 100 g to zaledwie 18 kalorii. 

Warto wiedzieć, że szparagi to także afrodyzjak. Kwas foliowy, którego w szparagach nie brakuje, reguluje poziom neuroprzekaźnika wzmacniającego orgazm. Szparagi zawierają również fitoestrogeny, działające podobnie do żeńskiego hormonu odpowiedzialnego za popęd płciowy, czyli estrogenu. 

Szparagów nie powinno zabraknąć w diecie kobiet w ciąży i karmiących piersią. Kwas foliowy odpowiada za prawidłowy rozwój płodu. Jedząc szparagi, kobiety karmiące mogą w ten sposób uzupełniać braki wapnia, który jest niezbędny dla rozwijającego się dziecka. 

Szparagów powinny unikać osoby chorujące na dnę moczanową, ponieważ powodują zwiększenie poziomu kwasu moczowego w organizmie. 

Przepisy na szparagi:


 Omlet ze szparagami na bogato


 Omlet ze szparagami na bogato


Szparagi zapiekane z serem


Frittata ze szparagami, rukolą i suszonymi pomidorami

22 komentarze:

  1. Bardzo dobry zbiór informacji na temat Szparagów! Pozdrawiamy Serdecznie - DaPietro

    OdpowiedzUsuń
  2. To już wiem dlaczego je tak lubię. Pyszne przepisy i ciekawe informacje:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Szparagi... dla mnie bez rewelacji ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potrzebowałam kilku lat, aby polubić szparagi. Być może Tobie też prędzej czy później zaczną smakować :)

      Usuń
  4. Nie jestem fanką szparagów, ale czasem próbuję nowych potraw z ich udziałem. Niektóre okazują się bardzo dobre. To danie też wygląda zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam kiedyś podobnie, ale z czasem bardzo polubiłam szparagi i w sezonie często je robię :)

      Usuń
  5. Jakoś szparagowe szaleństwo nam się nie udziela albo po prostu nie trafiłyśmy jeszcze na danie z nimi, które by nas zachwyciło :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Kocham szparagi i Twoje dania z ich wykorzystaniem. Wszystkie są baaardzo apetyczne :) Zjadam oczami :)))

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię szparagi, szczególnie te zielone, fioletowych jeszcze nie próbowałam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam szparagi i żałuję, że tak krótko są dostępne :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wszystko wygląda przepysznie. Uwielbiam szparagi, zielone szczególnie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. szparagi z orzeszkami ziemnymi - to jest to ! zrobię! muszą być pyszne

    OdpowiedzUsuń
  11. Ostatnio polubiłam szparagi i chętnie zajrzę do tych ciekawych przepisów :))

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...